Az oldalon történő látogatása során cookie-kat (sütiket) használunk. Az oldalon történő továbblépéssel elfogadja a cookie-k használatát. Elfogadom
Termékek Menü

Rossz ceruzafogás. Mikortól probléma?

Horváthné Krisztina
Rossz ceruzafogás. Mikortól probléma?

 

A helyes ceruzafogás egy hosszú fejlődési folyamat során alakul ki. Van, akinél már egész korán, de általában az 5 éves kor az, amikor megérnek rá a kis kezecskék. Hogyan segítsünk gyermekünknek, hogy később ne okozzon problémát az esetlegesen kialakuló rossz ceruzatartás?

 

Eleinte, amikor még csak ismerkednek a rajzolás eszközeivel, gyakori a marokfogás, és sokszor túl erősen is nyomják rá a papírra a ceruzát.

Két éves kor után várható egy változás, amikor már különböző ceruzafogási technikákat próbál ki a gyermek. Valaki már ilyenkor megtalálja a helyes fogást, és már nem is tér el ettől. A legtöbb gyermek azonban a háromujjas ceruzafogást alkalmazza.

3 éves kor körül kezd finomodni a technika, és már csak a hüvelyk és mutatóujj segítségével fogják az íróeszközt. Az is megfigyelhető, hogy a végéhez egyre közelebb kerül a kéz. Ilyenkor már bizonyos korlátok között tudják tartani a vonalakat, és lehet, hogy kezdenek formát ölteni a rajzok.

Az 5-6 éves kor a vízválasztó a ceruzafogás tekintetében. Általában ilyenkorra megérik az idegrendszer, a kéz izomzata, izületei, a helyes ceruzafogás elsajátítására. Most már tényleg ő irányítja a ceruzát, a vonalakat, így felismerhetőek az alkotások.

Nem kell tehát kétségbe esni, ha a 4 évesünk még nem jól fogja a ceruzát. Mégis érdemes odafigyelni rá, mert ha későn vesszük észre a bajt, az az iskolában problémát jelenthet.

 

 

Mit tegyünk, hogy jól fogják a ceruzát?

 

Apró szemű dolgok szedegetése

Csipeszfogással lehet lencsét, borsót, gombokat Stb. szedegetni, válogatni. Jó lehet a pötyi játék is.

 

Gyurmázás

Izmosítja a kezeket, és fejleszti a finommotoros mozgást.

 

Tornáztassátok a kezét mondókákkal.

Nagyon jók az ujjszámolós mondókák erre a célra.

 

Rajzoljatok mindenhova, mindennel!

Tegyük változatossá az alkotást, és igazítsuk az érdeklődési köréhez! Nálunk volt, hogy a kedvenc gyerekdalhoz kapcsolódó figurákat készítettük el, amit hurkapálcával bábozhatóvá is tettünk. Lehet krumplival nyomdázni, kézzel, lábbal, szivaccsal, nyáron vízzel és szinte bármivel bármire festeni. Lehet homokba, porba, bottal, ujjal. Tegyük kicsit izgalmasabbá az egészet!

Nem szeret rajzolni? Olvass el egy korábbi bejegyzést erről! Nem rajzol a gyerekem? Aggódnom kellene?

 

A rövidebb, jobb!

A rövid zsírkréta darabok vagy kis ceruzák arra ösztönzik a gyermeket, hogy hüvelyk és mutatóujját használja.

 

Helyesen tartja az evőeszközt?

Érdemes erre figyelni, mert ez lehet az előalapozás a majdani helyes ceruzatartásra. Ráadásul evőeszközt biztosan mindennap fog a kezében, míg ceruzát nem biztos.

 

Hagyjuk mászni, sarazni, tapicskolni, homokozni!

Ezek az ingerek szükségesek az agy, az idegrendszer fejlődésében. Hagyjuk, hogy felfedezze az anyagokat, megfogja, markolássza, gyömöszölje őket (természetesen a veszélyteleneket).

 

Léteznek különböző ceruzafogók és egyéb eszközök, ami a már kialakult helytelen ceruzafogáson próbálnak segíteni.

Előfordulhat az is, hogy valaki nem jól fogja a ceruzát, mégis könnyedén és problémamentesen ír. Ebben az esetben nem kell beleavatkozni.

 

 

Tartalomhoz tartozó címkék: egészség gyereknevelés